onsdag 14. mars 2012

verdt å kjempe for- her og nå, og mål

Jeg har satt meg opp noen mål som jeg trenger i kampen min. nemlig ting og opplevelser som er verdt å kjempe for, og som jeg får hvis jeg tar de riktige valgene. Det er en tøff kamp, men det blir verdt det, når jeg fremover får oppleve disse tingene. 

 så nå er det bare å finne Frida-styrken, og sette i gang. For i mål skal jeg.
Verdt å kjempe for:
- påskeferie med venner, familie og Lars(en liten vertfall)
- skole og russetid i mai
- sommer
- ferieturer i sommer
- storåsfestivalen
- kibnebfestivalen
- ute på byen med venner
- festing og party
- håndball
- FRISKE OMGIVELSER
- reising! (hoj, jeg gleder meg)
- HJEM<3
- være i stand til å bestemme selv hva jeg vil gjøre
- klare å gjøre hver dag til en bra dag.
- finne meg selv, identitet, personlighet, selvbilde, interesser osv
- pynte meg med fine klær, farger, smykker og sminke hver dag.
- SPA(om ikke så lenge)
- UTDANNING! (sykepleier)
- LARS<3
- opplevelser med Lars
- sommeraktiviteter - bading på stranda med venner, fisking, turer i fjellet osv.
- kanotur i mai
- turer, teltturer og opplevelser med venner
- AURORA<3
- FRIHET!
- førerkort!
- sang og musikk

MÅL:
- finne verktøy for å holde sykdommen i sjakk, og lære meg å få utløp for følelser på konstruktive måter
- NULL tvangstanker og tvangshandlinger
- finne en matmengde som jeg er trygg på og holder vekten "stabil" og følge den.
- føle frihet til å gjøre det jeg vil, når jeg vil
- være takknemlig for hver dag
- styrke forholdet med Lars<3
- mestringsstatergier ved "kriser"
- takle og identifisere angst konstruktivt
- komme inn i sunne og gode rutiner og vaner.
- oppnå de tingene jeg vil
- føle meg trygg på meg selv og føle meg sterkere enn sykdommen.
- fullføre skolen
- LEVE hver dag
- finne meg selv
- unngå innleggelser
- unngå tilbakefall
- være trygg og fornøyd med meg selv
- bedre selvbilde og selvtillitt
- føle meg bra nok
- endre tanker rundt mat, kropp, vekt og trening
- lære meg at mat er en nødvendighet, drivstoff, næring som jeg må ha.
- mestre å ta ansvar for livet mitt.
- ha energi!


~Frida~

5 kommentarer:

  1. Kom plutselig på noe som hjalp meg når du skrev "mestringsstrategier ved kriser". Når jeg ble utskrevet fra langtidsposten var jeg mye på Zebraforum(opprettet av Sofia Åkerman) og jeg ble mentor der, noe som forsåvidt også hjalp med fordi jeg måtte skille veldig mellom friskt og sykt(det skal ikke skrives noe som kan trigge andre der). Men noe som også hjalp meg i forhold til sånne "kriser" var skillslisten deres. Det virket så lite og teit når jeg leste gjennom det, men på ett eller annet vis hjalp tingene likevel. De funket som avledning, istedenfor selvskadingen. Ta en titt på den, kanskje det er noe der du kan bruke?

    http://forum.shedo.org/forum/viewtopic.php?f=31&t=457&sid=40f0c835ba2916e85df420a2ba241cd1

    SvarSlett
    Svar
    1. så interesant. Det skal jeg skjekke ut :) takk snuppa

      Slett
  2. håller m flammefugl,d var en av de saker som har hjelpt meg masse!!
    hejer på dg-du r toppen vennen! <3<3<3

    SvarSlett
  3. Det er jo lov å teste ut bare en av tingene en gang i begynnelsen også ;) Det var sånn jeg begynte. Å si alfabetet baklengs var det første jeg prøvde tror jeg.

    SvarSlett

gode ord dør sist