mandag 10. september 2012

hold fokus

uff angst, angst til tusen. Sykdommen prøver å felle meg. Den vil ha meg til å gi opp. Den hvisker og roper om hverandre "hvorfor gidder du i det hele tatt å prøve", "du har ikke sjangs", "du kan bare ligge å råtne, du slår ikke meg". Den prøver å få meg til å flykte. Den får meg til å prøve å finne stratergier til å flykte.

Se for deg navnet FRIDA. Frida kjemper mot sykdommen, og den prøver å få meg til å flykte til ulike "øyer" utenfor FRIDA. "øyer" som selvskading, utsettelser, feil blandt de som skal hjelpe meg, skulle vært en annen plass, angst, skulle vært på tvang osv osv. Det kan fortsette i det uendelige. Jeg må FOKUSERE på HVOR jeg vil peile inn mitt FOKUS. Skal det være på alle de andre "øyene", eller på FRIDA. Hva skal jeg være nysgjerrig på? Fluktstedene SYKDOMMEN vil ha meg til å flykte til, eller FRIDA? HVA er målet mitt? hvorfor er jeg her? JO, fordi jeg vil nå målet mitt. Dette er mitt prosjekt. prosjekt BLI FRISK! og da må jeg ha fokuset mitt på FRIDA!

Jeg kan se for meg et barn som ligger på gulvet og ruller. barnet springer ikke med en gang. Først prøver det å krabbe, når barnet krabber begynner det å reise seg, faller, så reiser seg og prøver på nytt. så går barnet, før det begynner å springe. Barnet har fallt mange ganger, men det har aldri gitt opp. Det lærer seg hvordan man skal gå først etter å ha fallt.

Slik er det med oss alle, og faktisk meg også akkurat nå. Det er mange ting jeg ikke har klart perfekt i dag, men jeg har klart mange ting også, og det som gjorde at jeg ikke klarte en ting, kan jeg lære av og gjøre det annerledes i morgen. Dette er en kamp, og det er jeg som skal vinne den.

Jeg har visst meg svak for sykdommen for dens løgner og feil de siste åtte årene, så nå prøver den igjen. Annet er det heller ikke å forvente. Det er bare at nå må jeg bruke de riktige verktøyene og kjempe imot. Ikke gi etter, ikke flykte.. holde ut! Det er verdt det.

Hold fokus! FRIDA er fokuset! Jeg må for all del falle, men jeg reiser meg opp igjen. Ingen flyktninger nå. jeg må velge. livet eller døden.

Jeg har valgt! Jeg har valgt Frida og livet. Nå gjelder det bare å fortsette å velge det minutt for minutt, time etter time, dag etter dag. til slutt er jeg der. Til slutt har Frida, jeg, LIVET!
~Frida~

4 kommentarer:

  1. så utrolig bra skrevet frida <3 du er sjikkelig flink er du frida du klarer dette å du kåmmer til å klare å ta knekken på denne sykdommen æ har troen på dæ frida you gooooooooooo girl <3 æ heie på dæ vennen

    SvarSlett
  2. Lykke til Frida =) Det kommer til å gå bra dette her, skal du se =) Har trua på deg=)

    SvarSlett
  3. Du er sterk Frida!
    Husk at når barna lærer å gå, strekker de seg etter alle ting å hender de kan holde i. De støtter seg, å stoler på at hendene holder de. Sakte men sikkert slipper de taket, å ja det hender de faller. Men de reiser seg opp, å tar et skritt av gangen.
    Vi heier alle sammen på deg! å handa mi er her utstrakt for deg, om du trenger noen å holde i.
    Kjempe glad i deg, jenta mi <3

    SvarSlett
  4. Du kan ikke gi opp etter bare en dag i den nye behandlingen Frida. Selvfølgelig er det hardt, selv om du har romantiserte tanker om at du er så klar denne gangen, at du har vært aldri så klar og motivert på forhånd, vil det være like tungt som de andre gangene. Dette greier du Frida, men du må tåle å stå i det som kommer, for det er det som er kampen din.

    SvarSlett

gode ord dør sist