onsdag 2. april 2014

min dag og aktiviteter her på Dpsn

Takk for alle gode tilbakemeldinger jeg fikk på forrige innlegg. Dere er fantastiske.
I dag har det vært en litt tøff dag for min del. sliter en del med kroppslige plager som gjør at jeg holder på å gå på veggen innimellom. Jeg er lei av å ha en kropp som ikke fungerer. møkklei. En del ting kan jeg jo for selv, så det kan jeg nesten ikke sitte å sutre over, mens andre ting synes jeg er direkte urettferdig. Når man er 20 år, skal det ikke være slik. Hvertfall ikke når man er normalvektig. Men jeg merker at kroppen min bærer preg av alt den har vært gjennom. Den er sliten, og da må jeg vel bare innstille meg på å akseptere det akkurat nå.
Men igjen sammenligner jeg meg med alle andre. De andre på min alder trener og er spreke, de går på skole hver dag, de gjør hva de vil på fritiden. Jeg skulle ønske jeg kunne spole tilbake tiden og tatt andre valg enn jeg gjorde. Men som jeg har sagt før, så kan man ikke la fortiden ødelegge fremtiden. Selv om man har varige men, så må man prøve å gjøre det beste ut av det. Man kommer ikke lenger på veien av å gå å være bitter. bah, kjedelig lesestoff dette sikkert...

Men jeg har da også fått noe positivt ut av dagen i dag. Her på DPSn foregår det mye spennende. Det er undervisning om alt fra søvn, mestring, valg og psykiske lidelser. Det er turdager i tillegg til daglige turer som er fast hver morgen. Vi har mindfullness to ganger i uken. hver tirsdag er det bowledag. Og hver onsdag, altså i dag, er det kreativ gruppe. Kreativ gruppe er noe jeg føler jeg får mye utbytte av. Jeg har jo alltid likt å bruke kreativiteten med å uttrykke meg. Hver onsdag starter vi timen med mindfullnessøvelser. For de som ikke vet hva det er, så handler det om å forsøke å bruke eks pusteøvelser på bestemte måter til å roe ned kroppen og få kontakt med deg selv og prøve å være tilstede her og nå. Man opplever selvfølgelig at tanker og bekymringer kommer og går som vanlig, og det skal man bare akseptere. Likevel skal man prøve å bruke sansene til å komme i kontakt med seg selv og være tilstede i situasjonen. Med hjelp av litt avslappende musikk kan dette gå veldig bra for mange. Men man må øve seg selvfølgelig. mindfullness krever øvelse, men mange kan også ha utbytte av det. På kreativ gruppe får vi et tema som vi kan sitte å fundere litt på. Så skal man utrykke seg gjennom maling, tegning eller kolasj. I dag fikk vi temaet "det som opptar oss for tiden". Jeg tegnet i dag. Jeg tegnet friskveien, hvor jeg står med ryggen til. Det er fordi jeg er litt fanget for tiden. Jeg har torner rundt føttene mine som drar meg inn i negative tanker. Jeg har en snill stemme og en syk stemme som forteller meg ting. den sinte stemmen kveler meg med sine destruktive utsagn og sannheter som den forsyner meg med, mens jeg desperat prøver å lytte til den snille stemmen. På tegningen er det et stort hjerte der alt det gode jeg har i livet mitt er tegnet og skrevet ned. Det er også mennesker som rekker meg hendene sine. veien er fyllt av motiverende huskesetninger som jeg minner meg selv om på vei til toppen av fjellet. og på toppen av fjellet er det et flagg og en gullpokal. Jeg skal nå dit. Det første jeg må gjøre er å snu meg riktig vei, og begynne å gå i riktig retning å unngå å falle i fellene på veien.
Jeg vet hva jeg må gjøre, men det er veldig vanskelig når det hele veien er noe inni meg som stritter imot. forbaskade sykdom. nei, jeg vet hva jeg må gjøre. selv på en dårlig dag vet jeg det. Jeg må bare presse meg selv og stå i angsten, stå imot stemmene og sykdommen og prøve å ta gode valg hele tiden. Det hjelper å tenke konsekvensene hvis jeg tar et dårlig valg. Det gir meg motivasjon til å ta gode valg.

Jeg fikk en forespørsel om jeg kunne skrive litt om hvordan en dag ser ut for meg, hvilke utfordringer jeg møter, hvordan de hjelper meg her og hva de gjør. Jeg nevnte denne forspørselen til en sykepleier som jobber her, og vi ble enige om at det var lurt å prøve å ikke utlevere så mye om hva som direkte skjer i behandlingen nå. både for min egen del og for å unngå trigging. Men jeg skriver gjerne om de gode tingene som foregår i hverdagen min. Og innimellom skriver jeg om utfordringene. håper dere forstår dette.

Ellers bruker jeg mye av tiden min på skolearbeid, noe jeg finner meningsfullt og greit. Det gir meg noe og jeg synes det er kjempearti å lære nye ting. Hvis jeg ikke sitter med skolearbeid sitter jeg som regel å synger og spiller gitar. I går lærte jeg med et nytt grep(et juksegrep) som jeg aldri har fått til. Så nå har det åpnet seg en ny verden for meg. hehe. Jeg kan jo spille mange flere sanger nå. Takker medpasienten min og spillemakeren min for det. Det blir noen konserter iløpet av dagen. kjempestas!


~Frida~

2 kommentarer:

  1. Du fineste <3

    tenker på den fine mld du skrev for litt siden.
    Husk at du må alltid bruke meg om ting stormer, jeg tåler det!!! Venner trigger meg ikke og det gjør meg godt å kunne bidra positivt. Venner trigger meg bare nedover når de er jævlige med meg. Men da er det jo ikke venner lenger... <3

    Hvor skal vi reise Frida? Roma? har hørt det er fint der... :)

    Du får starte med sånn "morsom sparing" som jeg har begynt med.... haha en av sykepleierne på Tiller sa jeg hadde god innflytelse på henne, for hun hadde også begynt med morsom sparing ;) *knis*

    Gale Arne tar feil, nok en gang, vi har da ikke dårlig innflytelse på folk, han dømmer andre ut i fra seg selv. Nok en gang.

    Glad i deg! <3

    Og husk, når du kommer deg gjennom dette, så kan du rekke en jævlig lang finger til gale Arne å si, "hva var det jeg sa?"

    Du er sterkere en han, mye sterkere.

    <3<3<3

    SvarSlett
  2. Jeg vil så gjerne se "frisk-Frida" bilder av deg... :)

    SvarSlett

gode ord dør sist