fredag 13. januar 2017

8 positive ting - 8 verdigfulle ting - 8 viktige ting-8 ting jeg ikke må glemme - 8 ting å være takknemlig for


jeg vil starte dette innlegget med å dele noen positive ting som har skjedd siden forrige gang(som er veldig lenge siden, jeg vet)jeg kommer tilbake til det. Men først, de positive tingene.




1.    Godt nyttår. Dette kommer kanskje litt i siste liten. Men det at det er et nytt år, er positivt kjenner jeg. Vertfall når 2016 var et vendepunktenes år for min del, så føltes det bra og ikke slitsomt og deprimerende som jeg alltid følte før, fordi det var liksom enda et år av livet mitt som hadde gått uten at jeg hadde kommet meg av flekken. Det var godt å starte et nytt år vitende om med at jeg hadde jobbet steinhardt og revet i stykker «behandlingsresistent, ikke håp for, dødssyk, håpløst tilfelle, for ødelagt etc», og begynt på min livs største kamp med å ta livet mitt tilbake, og at jeg kunne for første gang gå over i et nytt år med mestring over at jeg nå etter 13 år innlagt, bor for meg selv i en privat leilighet og at jeg kunne starte året med mestring istede for nok et nederlag. Og ikke minst at jeg er i live, jeg føler meg som en person, ikke et eksisterende visnende offer.

Og selv om det er en kamp hver dag, mye nytt å forholde seg til, mye å lære, mye voksenting å sette seg inn i, så kan jeg klappe meg selv på skuldra hver kveld for hver dag det fortsatt er sånn, til tross for hvor vanskelig det er. Enda en ting som er positivt, er at jeg ser alt dette selv. For jeg kjenner at det er lett å tenke på alt jeg ikke mestrer og at alt er så vanskelig hele tiden at det ikke er håp. Heldigvis har jeg dager der jeg ser alt dette som positive ting.



2.    jeg har endelig kommet i gang med en assistent/støttekontakt-ordning. Jeg sliter veldig med traumer fra fortiden og angst som paralyserer meg litt og gjør at jeg ikke klarer å gjøre så mye når jeg er alene. Så slik at jeg skal få gjort nødvendige ting, og i tillegg få eksponere meg med å komme meg ut, litt fysisk aktivitet og slike ting, så har jeg fått en fantastisk dame som skal være sammen med meg en dag i uka, og kanskje enda mer etter hvert. Da mener jeg ikke at hun gjør ting for meg, men vi gjør ting sammen, slik at jeg kan lære og at jeg for gjort ting, samtidig som at jeg skal få litt hyggelige opplevelser i leiligheten, og etter hvert bli litt mer tryggere her også.



3.    jeg har fått ny behandler igjen, og det kjennes ut som det var match denne gangen. Det er superviktig at man har en god relasjon til behandleren sin. Jeg er ganske sikker på at det å si fra om at et en behandlerrelasjon ikke fungerer er noe jeg tidligere aldri i verden ville ha gjort. Jeg ville nok bare tilpasset meg og fortsatt, aldri om jeg hadde klart det i frykt for å såre vedkommende, men også fordi at jeg aldri har utviklet den evnen til selvhevdelse, å stå opp for seg selv, sette grenser, si nei, si fra etc. dette med selvhevdelse var noe jeg jobbet beinhardt med på BET. For meg er det facinerende å i det hele tatt kunne ha et valg iforhold til det å si fra, sette grenser, stå opp for meg selv eller si nei. Det er veldig vanskelig å gjøre det, men det er godt å kunne påvirke ting, slik at jeg kan ta gode valg for meg selv.





4.    Som premie til meg selv etter jobben jeg gjorde og gjør etter at jeg startet bet-behandling, unnet jeg meg selv en ny pc. I går fikk jeg fikset wifi i leiligheten også, så nå gleder jeg meg over å kunne begynne å bruke pc-en ordentlig, med mer ordentlig blogging med bilder. Det var litt begrensende å blogge fra en telefon hele tiden. Og jeg elsker jo å skrive generelt, og det er jo mye lettere på en ordentlig datamaskin. Jeg har flere skriveprosjekter på gang. I tillegg kan jeg begynne å lage musikk igjen. Selv om jeg for tiden er veldig utmattet, så er det fint å vertfall ha muligheten til å være kreativ med evnene mine.



5.    jeg har offisielt snart tatt over denne leiligheten. Noe som betyr veldig mye for meg. For det første er det ingen fare for at jeg blir kastet ut når som helst med den ordningen jeg hadde før, i tillegg var det veldig belastende å ha det som en bekymring hele tiden. Nå har jeg fått beskjed om at jeg får bo her så lenge jeg vil. Og det føles godt å være selvstendig sånn sett også. At jeg er leier av leiligheten.


6.    jeg har blitt tante igjen. Hvis jeg regner med barna til mine stesøsken, som jeg har vokst opp med, så har jeg nå 5 tantebarn. Jeg fikk truffet hele familien i jula, og hilst på et av mine nye tantebarn. Så kan jeg glede meg til å møte en helt fersk liten tantegutt. I jula fikk jeg virkelig kjenne hvor takknemlig jeg er og hvor heldig jeg er som har den fantastiske familien jeg har. Jeg er så glad for det, for jeg vet at det er ingen selvfølge å ha en så fantastisk familie som er sammensveiset og venner. Det betyr så mye.



7.    I dag har jeg vært utskrevet 3 MÅNEDER! Bank i bordet! Det er jeg veldig fornøyd med. Så langt har jeg klart meg bra, selv om det er beintøft hver dag. Så er det godt for meg å se at dette gleder spesielt familien min, og kjente og ikke minst behandlingsteamet mitt, som forresten fungerer veldig bra.

8. så må jeg ikke glemme, at jeg har fått en ny venn. en liten nusselig hund som heter Teodor, som jeg har muligheten til å passe når jeg ønsker det. jeg ser frem til å tilbringe tid med han. verdens snilleste og mest rolige hund, som elsker å sitte i fanget og få kos. mye omsorg å gi og mye omsorg å få!






Så her var det jo mange positive ting. Som jeg skrev tidligere er det lett å glemme alt som er bra, i en tøff og krevende hverdag. Heldigvis har jeg folk rundt meg som minner meg på det, spesielt når det stormer som verst.

Derfor vil jeg bare si at jeg er utrolig takknemlig for familien min, behandlingsteamet mitt, venner og bekjente som fortsatt støtter meg og heier på meg. Det betyr VELDIG mye for meg. Så tusen takk for det.



~Frida~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

gode ord dør sist