fredag 26. august 2011

tanker rundt fremtiden

hvordan skal livet være?
jeg sitter å ser på gamle bilder, nye bilder av vennene mine, og tenker over hva livet egentlig er.
Er det jeg har et liv? Er mitt liv et liv jeg vil ha?
Er det å bli påpasset at jeg spiser, påpasset at jeg ikke kaster opp og trener, påpasset at jeg ikke gjør noe dumt, er det et liv? Det å ha en kropp som bare makter å ligge i en seng. er det et liv?
Er det et liv å være stærkt preget av spiseforstyrrelsen og styrt av den? Er det et liv å ikke være i stand til å ta vare på seg selv?
Svaret er nei. Det er ikke et liv jeg vil ha vertfall.

Jeg vil være fri. fri til å gjøre hva jeg vil, fri til å tenke friskt og gjøre friske ting, fri til å bestemme og ta valg. jeg vil gjøre morsomme ting, jeg vil leve hver dag, jeg vil ikke bry meg om hvordan kroppen min er og hva vekta mi er. Det betyr ingenting. Jeg vil kunne ta ansvar for meg selv og mitt liv. Jeg vil være med venner, og ikke minst min kjæreste lars. Jeg vil gi av meg selv. Jeg vil være fri.

Jeg har blitt friskere, det er det ingen tvil om. Jeg har fått friskere tanker. jeg har mer kontroll. jeg er friskere og sterkere enn spiseforstyrrelsen. Jeg har virkelig tro på at jeg kan klare dette.
Jeg har begynt å tenkt over en del ting. Siden jeg så inderlig har lyst å leve NÅ, lurer jeg på om jeg egentlig trenger et opphold på Levanger. Jeg har egentlig heller lyst å gå dit poliklinisk, og samtidlig være i et friskt miljø. Det er noe med hvor mye oppmerksomhet jeg skal gi til spiseforstyrrelsen lengre.
Kanskje jeg bare skal gi F, og begynne å leve. Få poliklinisk hjelp av en ernæringsfysiolog til å spise riktig, få poliklinisk hjelp til å håndtere tanker og slikt.
Jeg har blitt mer og mer usikker på om jeg egentlig trenger å være innlagt. jeg vil ha mer hjelp og oppfølging, men jeg vil bo hjemme og få hjelp poliklinisk istede.
Dette er bare tanker. Jeg har bare så innmarri lyst til å begynne å leve nå.
~Frida~

6 kommentarer:

  1. Skjønner godt at du tenker sånn...Samtidig vil du jo få mye mer frihet og mulighet til å gjøre friske ting når du kommer på Levanger enn du gjør nå...Så det er kanskje lurt å gi det en sjanse først, før du går over til poliklinisk? Bare tenker at det vil bli utrolig vanskelig å gå rett fra der du er nå til å skulle ha ALT ansvaret selv hjemme?

    SvarSlett
  2. Frida... Nei! Jeg synes du skal bruke motivasjonen du har nå til å cruise gjennom oppholdet på levanger og bli HELT FRISK! For det kan du bli, men det er vanvittig vanskelig på egenhånd. Ved å ta imot en innleggelse der, kan du ta rotta på den NÅ.

    SvarSlett
  3. Kjære deg, pass på at du ikke går i en felle nå! Missforstå meg rett, jeg skjønner GODT at du vil leve NÅ, helst i går, men likevel - spiseforstyrrelsen er en luring, en virkelig slu, løgnaktig luring, og det er bedre å gå hele veien skikkelig enn å bare gå halve veien også bli like syk igjen. Du er uendelig sterk, men virkelig, ikke la deg lure av spiseforstyrrede tanker nå, for det er ikke så lett å gi F - da hadde man jo ikke hatt en spiseforstyrrelse i utgangspunktet. Stå på videre, jeg vet du klarer dette!<3

    SvarSlett
  4. Det er så positivt at du ønsker å ta kontrollen nå... Og ta ansvaret for livet ditt!!! Blir så glad når jeg leser det du skriver, det tror jeg ALLE blir :)) Du ser det så klart, og det er så utrolig fint, at det ikke er noe liv for en ung kvinne å være innstengt og "bundet" til en seng. Attpåtil i en fase som kunne være en av de fineste og meste spennende i livet.
    Mitt råd er at du velger en mellomfase på Levanger. Du vil sikkert få forpliktelser der også mht å å være en aktiv del av behandlingsopplegget som blir for deg. Og jo mer mestring du viser, og jo mer du viser du er til å stole på (for din egen del (!) og for deres, jo mer ansvar kan det vel være at du får??? Det ville være veldig fin mestring for deg tror jeg.

    For nettopp i en sånn ramme er det veldig viktig at du får kjenne på om det er noe du trenger å være mere OBS på. Fange det opp slik at du ikke lurer deg selv siden....Og at det er profesjonelt personell der, rundt deg, som har sett og hørt det meste før!! :) Et opphold på Levanger vil bare styrke deg. Jeg tror det blir veldig fint for deg.... :))

    SvarSlett
  5. Hva m å gå poliklinisk på Levanger FØR du legger deg inn som døgnpasient? Altså gå dit poliklinisk mellom Østmarka og innleggelsen på Levanger!

    SvarSlett
  6. Jeg vil nok også råde deg til å dra til Levanger. Har flere venninner, som har uttykt det samme som deg, en liten styrke og et ønske om å være fri, etter innleggelser. Best har det dog gått med de som har fortsatt det harde arbeidet noen måneder til på steder som er spesialisert på spiseproblemer. Det er dem som i dag er friske, eller så godt som, som har fortalt meg at for første gang på mange, mange år, har det virkelig virkelig bra.

    SvarSlett

gode ord dør sist