mandag 25. juli 2011

fortvilt

Jeg blir så oppgitt. Jeg vil ha hjelp, men får ikke den hjelpen jeg ber om. Jeg sier jeg trenger å ha noen rundt meg hele tiden som støtter meg, gir meg bekreftelser på hva som er riktig og ikke, som får frem Frida og ikke anoreksitrollet, som hjelper meg å stå i de vanskelige følelsene. Jeg får ikke det, fordi de mener jeg selv skal klare å ta ansvar, fordi de mener jeg selv skal klare å be om hjelp, fordi de mener jeg selv skal klare å stå imot anoreksitrollet som herjer i meg. Vel, jeg sier klart i fra til dem at jeg ikke klarer det. Ikke enda. Jeg sier at jeg trenger hjelp til å komme ordentlig i gang.
De sier at det ikke er noen sammenheng i det jeg sier. På den ene siden sier jeg at jeg vil ha fastvakt, på en annen side sier jeg at jeg vil ha åpen badedør og mindre oppfølging. JA! selvfølgelig. FORDI det er to sider av meg. Den friske Frida vil ha fastvakt, og Anoreksitrollet vil ha åpen badedør og mer spillerom.
Er det så vanskelig å skjønne? At jeg er ambivalent til tusen og ikke klarer å snakke i fornuftig sammenheng når anoreksitrollet av og til overtar munnen min.

Hva vil jeg? Jeg vil bli frisk jeg. jeg vil ha hjelp til å bekjempe anoreksitrollet, jeg vil ha hjelp til å ikke høre på anoreksitrollet når det forteller meg sine løgner. Jeg er ikke skitten, jeg er ikke uren selv om jeg har mat i magen. Jeg kan hvile meg selv om jeg har mat i magen. Jeg fortjener maten og trenger den for å bli frisk. Slike ting trenger jeg å høre HELE TIDEN! Jeg vil få ut følelsene på en frisk måte, jeg vil male og tegne, gråte og grine ut følelsene. Jeg vil kjempe mot anoreksitrollets tvangshandlinger, Jeg vil få full opplæring i hvordan kroppen fungerer og hvordan kroppen bruker maten som drivstoff, jeg vil ha gruppeterapi, jeg vil ha et opplegg som fungerer.

Jeg sitter på østmarka på en akuttpost. Ingen her har kompetanse på spiseforstyrrelser. Jeg føler jeg ikke blir hørt. Jeg føler meg som at jeg svømmer og svømmer med mange redningsbåter rundt meg, men de vet ikke hvordan de skal redde meg opp fra vannet. Jeg føler meg fortapt.

Er det rart jeg er fortvilet? jeg trenger svar
~Frida~

7 kommentarer:

  1. Har sagt det jeg vil si jeg..men sender en ekstra klem <3

    SvarSlett
  2. Det er fordi ingen andre kan gjøre jobben for deg, du må gjøre den selv. Ikke tenk, ikke planlegg, det hjelper ikke så lenge du ikke setter det ut i handling, Frida.

    SvarSlett
  3. Du vet hva jeg tenker, både i forhold til behandlingen og hvordan ting gjøres. Dette er feil. Er man fanget i anoreksiens klør er det ikke bare å si "ta ansvar selv" det er ikke mulig når ambivalensen har totalt overhånd..

    Du vet alt dette, og jeg skulle gjerne gjentatt alt du trenger å høre om og om igjen. Du fortjener et LIV, du fortjener FRIHET, du fortjener MAT, du fortjener HVILE, du fortjener trygghet og et opplegg du selv har ansvar i.

    Rett og slett: du fortjener alt det gode. Anoreksien fører ikke med seg noe annet en negative sider, uansett hvor mye som stritter imot og forgifter de friske tankene.

    du er fortsatt Frida oppi alt dette, og jo mer du prøver og holder ut - jo mer faller brikkene på plass.

    God natt kjære Frida,sender over gode tanker <3 uansett hvor lite det hjelper i en slik situasjon..

    SvarSlett
  4. Du har virkelig vanskelige dager. Vi er mange som gjerne skulle gjort så mye for deg, men vi kan bare være her og støtte deg. Det er jo du som må gjøre den tunge jobben, bestemme deg og ta avgjørelsen.

    Håper tirsdagen har vært litt bedre. Håper du klarer å ta en munnfull om gangen. Du er så utrolig sterk, og du vil klare det. Men det er en hard kamp, og du kjempe så hardt. Hold ut, stå imot. Angsten og tvangen river i deg, husk at det er bare tanker, du kan ikke hindre tankene, men prøve å ikke lystre.

    Alle gode tanker for at du klarer noen av måltidene i dag og at du trosser.

    SvarSlett
  5. Uff, så vanskelig :( Du skulle virkelig fått noen til å passet på deg hele tiden, det tror jeg hadde vært det beste! For du vet jo at det er det du virkelig vil. Vet at alt kommer til å ordne seg :) Stå på videre vakre! Klem

    SvarSlett
  6. Er det blitt søkt om plass på Capio eller Modum? Kjipt når de ikke har kompetanse assa. Det er det heller ikke her hvor jeg går nå,og det føles litt håpløst innimellom,at de faktisk ikke helt skjønner omfanget...
    Ikke gi deg Frida.

    klem

    SvarSlett

gode ord dør sist