torsdag 26. mai 2011

tips?

Jeg har vært her på østmarka i snart to måneder nå. Fremgang har jeg først fått de to siste ukene.
I morgen venter nok en veiing. Jeg håper på resultater. Veldig veldig spent.
Jeg håper at jeg har gått opp som ventet, og klarer å se at det er positivt. Jeg håper jeg klarer å tenke at det er et skritt i riktig retning, og at anoreksitrollet ikke klarer å ta fra meg den mestringsfølelsen.
Tallene bestemmer...

Jeg har også tenkt litt på det med å begynne å spise igjen. Problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Det er vel en plan på det tenker jeg, men det er liksom ingenting som frister heller. Jeg har blitt bedt om å sette opp en liste over ting som jeg kan spise og liker. Jeg skal ha et dagsinntak på 2700 kcal, så jeg trenger litt tips.
Jeg er generelt ikke så glad i brødskiver, så jeg tar imot alt av tips til mat. Jeg er veldig glad i frukt,salater,kylling,fisk,cottagecheese, annanas, mais, frokostblanding etc.

TIPS?
~Frida~

10 kommentarer:

  1. Noe jeg er glad i, frokost, lunsj eller mellommåltid, er en god frokostblanding med litt tørket frukt, gryn og nøtter, oppkuttet frukt (banan, eple, druer etc) og en god yoghurt. supergodt og en føler at det nærer en på en så god måte. etter å ha vært veldig redd for fett veldig lenge, har jeg også blitt glad i følelsen jeg får av å spise nøtter, oljer, frø, avocado osv. Kjennes ut som huden, håret og leddene mine våkner til live igjen, det er noe å glede seg til. Anbefaler også havregrøt, hvis du liker det - kokes med banan og litt melk, kan toppes med rosiner, frukt, peanøttsmør, hva som helst. frokost må nok være favorittmåltidet mitt. du skal vite at jeg har veldig tro på deg, og tror du kommer til å klare dette. du er en nydelig person.

    SvarSlett
  2. Du kan jo begynn med sånne litt enkle ting som eple, appelsin o.l? Eller havregrøt tenkt æ også på :) Great sin e veldig god. Grønne epla og cottage cheese? ;) Eller kyllingsalat?

    SvarSlett
  3. Hva med å skjære ulike frukter i biter og ha de i ei skål? Jeg liker bl.a mango, melon, ananas og druer. Synes det er ekstra stas å ha frukter som jeg ikke spiser så ofte. Så kan du sitte og spise en og en bit. Jeg synes det er mye bedre enn å spise hele frukter. Og hvis du vil kan du jo også ha litt vaniljekesam å dyppe i (men akkurat det blir kanskje litt i overkant skummelt?).
    Uansett, lykke til!

    SvarSlett
  4. Jeg synes jordbær er så godt! Gir meg en slik følelse av sommer, sol og velbehag. Ellers, så bruker jeg av og til å dele opp et eple, for så å ta kanel og søtning på (natreen e.l) Det gir en litt annen smak på eplet, samtidig som det gir litt næring uten å mette altfor mye.

    Jeg lager også av og til smoothie, fordi bær og slikt er for meg "trygg" mat. Også synes jeg det er godt :)

    Nå er jo ingenting av dette veldig kaloririkt da, men mulig det for din del bare er viktig med matforslag så du kan "lære" å spise igjen før du på en måte erstatter alt med mat? Jeg vet ikke?

    Klem fra Mari

    SvarSlett
  5. Det jeg ser ut ifra det du liker er at det blir UHORVELIGE mengder mat hvis du skal opp på 2700 kcal, da må du spise mange kilo salat og mais og mange bokser cottage cheese. Hva med nøtter, det er ganske næringstett og tar ikke så mye plass i magen. Skjønner at det er skummelt, men det kan sikkert være like ille med store MENGDER mat i magen. Håper det ordner seg slik at du kan begynne med vanlig mat igjen, det er jo uansett det beste.

    SvarSlett
  6. Frukt i små biter og vaniljekesam er KJEMPEgodt :o) Pære, mango, ulike meloner, banan...deilig :)

    SvarSlett
  7. Hvis du klarer - så vil jeg anbefale nøtter. Det er ikke så mektig, og man trenger ikke spise så mye som annen mat. De første gangene jeg skulle spise det gråt jeg meg gjennom hele "måltidet", men etterhvert ble kampen mot nøttene lettere, men selvsagt ikke 'lett'. Nå spiser jeg ikke nøtter lenger, og kommer nok til å la dem ligge en stund, ettersom jeg forbinder dem alt for mye med "vektøkningsfasen", men likevel - det hjalp meg å gå opp. Stå på Frida, jeg har tro på deg! <3

    SvarSlett
  8. Må bare signere kommentaren med frukt og kesam! Det er nydelig godt! Med ananas, banan og eple/pære synes jeg det bir ekstra godt! Så finnes det jo magerkesam også, hvis du vil begynne med noe lett som ikke er så avskrekkende!

    Så kunne du prøvd å finne noen gode oppskrifter med advocado, den er veldig sunn og god, samme med nøtter!

    Masse lykke til!

    SvarSlett
  9. Heie på dæ Frida :)
    håpe du blir bedre.
    masse lykke til !! :)

    SvarSlett

gode ord dør sist