søndag 17. juli 2011

tanker...

Jeg føler meg litt nedstemt og tom. Skulle ønske at ting gikk mer etter planen enn det har gjort i helga. Jeg er litt forvirret egentlig. Forvirret over hele situasjonen min. forvirret over tankene mine. forvirret over hvordan sykdommen tar kontroll hele tiden. forvirret over hvor fort tiden går og aldri kommer tilbake.

Sommeren er godt i gang, og jeg kaver fortsatt i gjørma enda. jeg skulle ønske at jeg hadde fått mer ut av sommeren enn jeg har gjort hittil. Det er vel veldig opp til meg det da. Alt er egentlig opp til meg, og jeg vet det.
Det er vanskelig. Mange har forventninger til meg, og jeg prøver å følge opp. det å følge opp er det samme som å kjempe. Jeg kjemper hver dag for å følge opp til forventningene, men det er ikke lett. Kanskje er forventningene jeg har til meg selv tøffest?

Det er ikke bare mørkt for tiden heller. Det er mange lyspunkt. Nettopp fordi jeg får gjøre mer ting jeg liker. Mamma, pappa og Lars får lov å ta meg med ut å smake på livet. Det er så utrolig viktig for å bevare Frisk-Frida og for motivasjonen. det er mange feller og hull å falle i på veien, så motivasjon og styrke trenger jeg massevis av.
ellers savner jeg livet. jeg savner frihet og det å være hjemme. Jeg gleder meg virkelig til jeg får komme hjem igjen. forhåpentligvis frisk(ere) denne gang.
~Frida~

5 kommentarer:

  1. ikke la sykdommen ødelegge for deg, du er sååå mye sterkere enn den! Du har styrken i deg, bruk den på å ta knekken på sykdommen en gang for alle!

    SvarSlett
  2. du kommer deg opp av den gjørmen og opp den bakken...tru meg for jeg er der selv for tiden, altså i gjørmen som jeg prøver å komme meg opp av og opp den bratte bakken.
    Men du er sterk du Frida så du klarer dette.

    SvarSlett
  3. Det er sannelig ikke så lett med alle disse tankene - og som du sier, de høye forventningene du har til deg selv.
    Forventninger - det er tanker man har om ei tid som ligger utenfor seg selv, inn ei tid som forsåvidt er ikke-eksisterende. Tanker og ønsker om at gode sanseopplevelser skal komme, heller enn å ta opp kampen om å søke etter opplevelsen, næringen, i dette millisekund. Det er ønsker om at sterke følelser av kjærlighet og glede skal dukke opp en gang i den ukjente framtida - og det er skuffelser over at den tida som kom nå, ikke ble som den tidligere var forespeilet. Det er frykt for at man skal lide på mangel av det gode, men også en mobilisering for å kunne takle det å møte ny frykt og skuffelse over nuet som ikke ble som tidligere tenkt. Tankene hopper inn og ut, fram og tilbake, - og bruker mengder av kraft på å analysere en illusjon.

    I løpet av et millisekund mobiliseres all tankekraft mot det å kunne analysere slike tanker om ei ukjent framtid, sammenlignet med konstruerte forestillinger; forventninger. Som om ikke dette var nok for tankene, så blandes det også inn en forespeiling om hva andre mennesker har av tanker om og ønsker for deg, og en idé om at du burde lystre disse for å bli elsket og likt. Tankekraften går også med til å skjule sorgen over innbildingen om å skuffe alle andre. I løpet av et brøkdel av et sekund er all din fokus og tankekraft mobilisert for å kunne analysere og takle noe som ligger fullstendig utenfor deg og din kontroll. Din energi og tankekraft går til å mobilisere hver celle i kroppen ut i fra analysen av alle disse innbildinger og ikke-eksisterende fenomener.

    Det oppstår angstreaksjoner i kroppen når den til en hver tid har mobilisert hver eneste celle til å takle neste millisekund - heller en å mobilisere alle krefter på absorbere den gode kraften og den næring som dette sekundet måtte bringe mot din tilstedeværelse. Det er lett å si at man skal leve i nuet, men sannelig er det en kunst. Det innebærer kompleksiteten av å hindre tankene hver gang de begir seg ut på slike analyser av sekundene som måtte komme siden en gang - og vende all kraft inn mot å ta kontrollen over seg selv, kontrollen over å bringe tankene inn mot fokuset på å kunne gjøre det beste for tankene og kroppen sin i et hvert millisekund man befinner seg i. NÅ.

    For hver en matsmule du inntar, bygger du mer kraft inn hver celle i kroppen, i hver nervne, i hver tanke. Hver tankeimpuls får mulighet til å jordes hver gang du inntar næring: tankene kommer nærmere i kontakt med der du egentlig befinner deg - der du er, NÅ. Se for deg at du er som en plante som må bygge dine røtter for å kunne bre sine blader, svaie i vinden og blomstre. Du må suge til deg alt det gode du har der du står. Næring er ubetinget av det gode. For hvert milligram næring du tilfører tankene, dess mer realistiske, erfarende og sansende blir de. Tankene får mer ro. Planten befinner seg i et rom av lys og kjærlighet. Du er elsket, betingelsesløst. Du er skapt av kjærlighet. Men en plante trenger mer enn lys for å leve og å blomstre - den trenger næring. Du trenger næring. Hver eneste smule betyr livgivende kraft.

    Vend ditt fokus på hver en smule, hvert et sekund. Her. Nå.

    SvarSlett
  4. Det er ALTID forventningene til oss selv som er vanskeligst å nå opp til, desverre! Hadde man klart å få ned forventningene så hadde veien vært lettere å gå!

    Håper du enda får mere igjen av sommeren <3

    SvarSlett
  5. Hold ut vakre lille Frida.
    Legger igjen masse klemmer til deg <3

    SvarSlett

gode ord dør sist