onsdag 14. januar 2015

har du tro?

kjære deg, har du tro på meg
har du tro, når jeg vandrer langs dødens sti
har du tro, når jeg av og til velger å forbli i mine onde sirkler
har du tro, når jeg alltid faller og faller
har du tro når jeg aldri gir deg noe tilbake og du gir meg ryggraden din som holder meg oppe
har du tro på meg når jeg svikter gang på gang?
har du tro når jeg alltid havner på feil vei
har du tro når jeg ikke takler livet
har du tro når livet mitt sakte tar slutt?
har du tro når du ser med egne øyner at flammen i øynene mine slukkes
har du tro når jeg sier nei
har du tro når jeg er så sliten at jeg kollapser, akkurat som kroppen min
har du tro når jeg er så syk at det nesten ikke er håp
har du tro når jeg er full av tårer som aldri kommer ut
har du tro når jeg forteller deg at jeg ikke vil mer?
har du det?

du sier at du aldri vil gi meg opp, du holder fast i håpet, selv om jeg sakte dør.
for du forteller meg at :
- jeg blomstrer når jeg ser skattene i livet mitt
- jeg er sterkere enn jeg er svak
- at øynene mine skinner innimellom
- at du aldri vil gi meg opp
- at du er så glad i meg at kjærligheten er størst av alt
- at jeg ikke kan dø, fordi jeg skal leve
- at jeg kan bli akkurat den personen jeg vil, og få akkurat det livet jeg vil.
- at ingenting er umulig. bare at det umulige tar litt lenger tid
- at jeg må være raus med meg selv, slik jeg er hos andre.
- at jeg ikke kan sammenligne meg selv med andre, fordi jeg har andre behov og verdier i livet mitt.
- at jeg er unik, selv om jeg føler meg umenneskelig
- at jeg ble født frisk, så jeg kan bli den friske frida alle kjenner igjen. hvis jeg vil
- at du er glad i meg, noe som betyr så mye for meg. At du elsker meg.

kjære mams <3
takk for at du alltid er her for meg selv om av og til har blit sett på som uhelbredelig.
Takk for at du har gitt meg så mye kjærlighet, selv om du har fått ingenting tilbake
Takk for at du har tro på meg, og har båret håpet for meg.
Takk for at du forteller meg sannheten, når jeg ikke tørr å møte den selv.
Takk for at du ville stå ved min side i alle disse årene. Vi har fått så mye godt ut av det. Vi har verdens beste forhold, og jeg er så glad i deg, og takknemlig for at jeg har deg,fortsatt.
Takk for at du alltid har håp, og muntrer meg opp til å velge livet.
Takk for at du gir og gir, og aldri gir opp
Takk for at du er så glad i meg, når jeg ikke er glad i meg selv.
Takk for at du har sett gjennom sykdommen og sett Frida når den har dominert som verst.
Takk for at du har reddet livet mitt så mange ganger. 
Takk for at du holder ut, du er den sterkeste og klokeste personen jeg kjenner. 
Takk for at du er her, mamma. selv om jeg noenganger er umenneskelig, og ugjenkjennbar.
Jeg tror du ser meg, jeg vet du ser meg, uansett hvordan jeg er, og det er jeg evig takkenmlig for. 
glad i deg mamma <3


~Frida~

36 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tine. Dette synes jeg var en særs unødvendig kommentar. Respektløst, og krenkende for Fridas privatliv. Fridas liv er Fridas nyheter, og Frida er den eneste med rettigheter til å eventuelt dele dem.

      Slett
    2. Kunne ikke vært mer enig Tine, selvom det kanskje var i drøyeste laget å kommentere med den infoen.
      Kjæreste Fridan vår som vi er så fryktelig glad i. Vi vil se deg leve, se mamman din å deg blomstre sammen. Skjønner du ikke det? Jeg håper så inderlig du vinner denne krigen som herjer på innsiden.

      Slett
  2. Legg deg Tine! Jeg har lest bloggen til alle dere østmarka-jentene, og det er veldig tydelig at det er du som gjemmer deg bak alle de tragiske anonym kommentarene.. du må huske at det ikke er vanskelig å spore via IP-adresse.. ;) Liker du ikke at Marie og Frida får mere hjelp enn deg?

    SvarSlett
  3. Anonym: det er enkelte innen den gjengen som selv har fortalt at h*n har skrevet masse stygge kommentarer på både Fridas og andres blogger.

    Som skrevet før, skriver jeg under fult navn. Og til deg Sandra, det ligger ting bak den kommentaren som du ikke vet noe om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tine: kan ikke du la være å lese bloggen min da, hvis du blir så provosert og "syk" av å få inntrykk fra "oss gjengen".
      Du lager jo drama selv nå, som du påstår at du ikke tåler..
      for din egen skyld, slutt å les, slutt å ha noe som helst med oss å gjøre. Jeg vet jeg snakker for alles skyld.. skjønner ikke hva jeg har gjort deg. Eller hva de andre har gjort deg. Du gjør dette mot deg selv tine.

      Slett
    2. Ja, det er faktisk du som styrer på her, vi andre gjør deg ikke en dritt. Du fortsetter og fortsetter og fortsetter, og vi aner ikke hva vi skal gjøre for å få deg til å slutte med dette tullet.

      Slett
    3. vi vil deg ikke noe vondt Tine. Det vil ingen av oss, men det virker som du tror det. Vi har bare fått nok av deg, for du har såret mange med slik du holder på. Jeg synes det er rart at du får loov å ha tilgang til internett når du driver med den netthetsingen du gjør. Det er vertfall skikkelig dårlig gjort å bruke min personlige blogg som hetsearena. her skriver jeg veldig personlige ting, så driver du å gjør narr av meg på den måten. Skikkelig dårlig gjort. Vi er mange som har gjennomskuet deg og vet hva du holder på med nå tine.
      Håper du får hjelp jeg, både for din og vår skyld

      Slett
    4. og jeg bor ikke på akuttpost. Jeg er her som en del av behandlingen min. Jeg driver med behandling jeg skjønner du.

      Slett
    5. Nå synes jeg det er nok, Tine. Som Frida og Sandra sier; det er DU som styrer på med dette her. Vi har ikke gjort deg noenting, men du fortsetter bare og finner på nye ting og (les usanne) historier å henge deg opp i. Hadde ting enda vært sant... Og hvorfor skal du alltid ta dette i plenum? Er hele verden nødt til å være vitne til dette "dramaet" som du klarer å lage oppi hodet ditt? Du driter deg bare ut ved å holde på slik.

      Slutt å lyv om oss og spre dritt. La oss være. På forhånd takk.

      Slett
  4. Når Frida velger å brette ut hele livet og sykdommen sin på nett så må hun regne med tilbakemeldinger, både positive og negative.

    Desuten tviler jeg på at noen er misunnelig på Frida. Hvem andre en henne ønsker å leve livet sitt på akuttpost?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  5. Tine,dette er den siste advarselen du får før jeg lar div.overleger på Østmarka og RKSF Stjørdal få se bildene du har manipulert av dem!!!!
    Da kan du være sikker på å bli anmeldt flere ganger,og ditt ønske om å komme til RKSF Stjørdal går i dass!!!!!Frida er i bedring,og hun har tillit fra behandlingsapparatet nå.Så det du kommenterte i en annen kommentar ang.manglende tillit,det er ihvertfall ikke du den riktige til å snakke om.
    Å be deg oppføre deg som folk,er vel fånyttes,da du ikke har evnen til å forstå hva det innebærer.Vi vet at du ikke liker oss/hater oss,men hold det for deg selv da for svarte!!!!!!Det er nok nå!!IKKE PLAG NOEN AV OSS MED EKLE KOMMENTARER IGJEN,INKL.NETTHETS!!!!! DETTE ER SISTE ADVARSEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Anita. Det er ikke greit at du uttaler deg på vegne av offentlig sektor på denne måten. Husk: dette kan bli anmeldt og er ulovlig. Hilsen Linnea. Har du noe du skulle ha svart på dette til, så står jeg på vennelista til Frida.

      Slett
    2. Anita: hvis du skal gjøre noe med de bildene så må du anmelde Maren også.

      Har du foralt Frida om alle de stygge kommentarene du har skrevet til henne som anonym? I tilfelle hukommelsen svikter så har du vist meg flere av dem.

      Slett
    3. Nei de har jeg ikke fortalt om,for jeg har ikke skrevet stygge kommentarer som anonym.Hold Maren utenfor dette.
      Det er du som netthetser,ikke henne.Tro meg,jeg kommer til å gjøre alvor av trusselen min om du fortsetter å omtale oss på en stygg måte!!!!!Jeg husker det jeg skal huske,og jeg bruker alltid å kommentere med navn.Igjen prøver du å lage konflikt.Kutt ut!!!!!!!!!!!!!!!!

      Slett
    4. Linnea:jeg uttaler meg ikke på vegne av offentlig sektor.Jeg uttaler meg på vegne av vi jentene som har blitt netthetset av Tine.Og jeg VET faktisk hva jeg snakker om!

      Slett
  6. Vil bare si at det du skriver er utrolig sterkt. Har lest bloggen din lenge (flere år, faktisk) og det er svært motiverende og inspirerende å se både fremgangen og hvordan du jobber med deg selv! STÅ PÅ! :-D Heier på deg og ønsker deg alt godt.

    Elise

    SvarSlett
  7. Men Frida, det går ann å redigere innstillinger på kommentarfeltet, så du ordner at du må godkjenne kommentarene som skal vises, så slipper du kanc dette dramaet, du slipper vertfall at hele verden ser d. ingen trenger så mye extra drama i sitt livs kamp, men støttespillere. Håper ting kan roe seg for deg å de andre, å at dramaqueen roer seg å begynner å fokusere på egen helse å feie for EGEN dør.
    Keep strong <3

    SvarSlett
  8. Tine. Husker jeg var innlagt med deg. Dere må seriøst slutte å kaste dritt frem og tilbake. Og huske at ingen av dere har enerett på å uttale dere om bulimi/anoreksia. Siden d er mange og mange nok engang som har egne issues og lider av det samme som dere. Tine, du vet nok veldig godt hva jeg snakker om. Du må huske at frida er mye yngre enn deg. Sant. Du Tine er vel godt over tredve. Min beskjed er; slutt å kast til hverandre og prøv å gi litt respekt i stedet. Hilsen nabo til Frida. Linnea

    SvarSlett
  9. En uskreven regel i helsevesenet og særlig i psykiatrien, er taushetsplikt i mellom pasienter! Og når man har vært lenge i systemet så burde man i hvert fall vite det..
    - Når det her skrives en sårbar og sterk tekst av ei syk jente, og kommentaren skrevet av Tine kommer, kjenner jeg at jeg bare blir veldig lei meg. Dette var utrolig unødvendig og respektløst ovenfor Frida.

    SvarSlett
  10. Linnea, jeg aner ikke hvem du er...

    Ja man skal ikke snakke om andre tin ande, men gjelder ikke det Sandra, Anita og Frida også? Jeg har fått hørt masse usannheter om meg selv som blant annet har kommet fra de to.

    Dette blir mitt siste ord i denne saken. Peace out!

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres bra ut. D var et godt svar, syns jeg. Nabo Linnea.

      Slett
    2. tine: endelig! vi får se hvor lenge det varer før du kommer med neste løgn servert på sølvfat.
      jeg synes det er rart at du ikke slutter, når den ene vennen din etter den andre går i fra deglll var de egentlig dine venner? eller offer de også?

      Slett
    3. Igjen lyver du Tine,det er jo det du kan best.Og du prøver å sette meg,Sandra og Frida i et dårlig lys.Men vet du hva?Det greier du ikke!Vi vet forskjell på sannhet og løgn.
      Den må du lengre utpå landet med! JUST PISS OFF!!!

      Slett
  11. Kan virke som Tine er misunnelig da sandra, frida og anita får hjelp uten å måtte slåss så mye for det. Frida, det er så herlig å lese hvor mye fremgang du har hatt de siste årene, har fulgt bloggen din siden 2011. Anita, Sandra og Frida-- dere er flotte, sterke jenter alle sammen som har bevist at egeninnsats er rett veien til målet, er så stolt av dere selv om jeg ikke kjenner dere personlig, kjenner mest Sandra fra tildigere. Ikke gi opp noen av dere,Kjempejentene :)
    Hilsen Linn

    SvarSlett
    Svar
    1. tusen takk for gode ord Linn <3 tar det til meg på veien mot målet <3

      Slett
    2. Tusen takk Anonym.Nøkkelen til å få den hjelpen man trenger er absolutt enormt med egeninnsats og at man samarbeidere godt med hjelpeapparatet.Ellers kommer man også langt med vanlig folkeskikk,for det er det ikke alle som har.Jeg skal stå på videre,og jeg VET at Frida og Sandra gjør det samme :)

      Slett
  12. Det virker som du stadig får nye og værre symptomer hver gang det er snakk om utskrivelse. Har du lest det Maria C. Banks skrev? Det mest traumatiske var utskrivelsen....

    Det virker som du tror dette er en lek om å være sykest, og lenge innlagt på akuttpost. Det gjelder forøvrig dere andre som kommenterer til Tine at hun er misunnelig på flere som har kommentert i denne tråden. Jeg aner ikke hva slags hjelp noen av dere mottar og om den er verdt å misunne.

    Hva med å være greie med hverandre isteden for å dra hverandre nedover? Jeg kjenner ingen av dere personlig og aner ikke hvilke issues som ligger til grunn for dritt kastingen, men det hadde jo vært fint om en av dere voksne mennesker gjorde det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sier ikke at jeg får verre symptomer. Jeg sier at det svinger veldig mye mer enn før, og at det er veldig utfordrende. Jeg kunne godt fortalt deg anonym(som ikke tørr å si hvem du er), om helheten, så hadde du kanskje forstått mer. men enkelte ting bretter man ikke ut på nettet om.

      jeg er på akuttpost som en del av behandlingen min. Jeg er til vanlig til behandling på orkdal dps, g jobber nå med å komme meg ut i leiliegheten min. som sagt

      og når det kommer til at jeg er mye innlagt på akuttpost handler om at det er en del av behandlingen min. Jeg har hovedbehandlingen min på orkdal DPS, hvor jeg nå jobber med å komme meg ut i leilighet. Som jeg sa i sted har jeg veldig store svingninger, og når jeg blir veldig dårlig, trenger jeg et større sikkerthetsnett rundt meg.

      når det kommer til hun du nevnte, synes jeg det er hun som skulle fått denne kommentaren.
      og hvis du ikke kjenner noen av oss, hvordan vet du så mye da?

      Slett
    2. At jeg ikke kjenner noen av dere PERSONLIG er ikke ensbetydende med at jeg ikke vet hvem dere er.

      Du er heldig Frida som får så mye og god hjelp og det var nok lurt av deg å gå ut i media. Regner med Østmarka ikke ønsker omtalen om du Eventuelt skulle dø.

      Det virker som dere alle har en personlig vendetta mot Tine uten at jeg vet hva som ligger bak.

      Jeg leser alle deres blogger og når hun prøver å skrive en hyggelig kommentar til Marie så blir den slettet. Hvorfor kan vel bare Marie svare på og det skal du slippe å ha en diskusjon på, på din blogg.

      Men ingen av dere er perfekte og alle er veldig syke. Så heller dra hverandre oppover istedenfor nedover.

      Slett
    3. takker for det.
      Det med tine er veldig komplisert og er et drama som har foregått over lang tid. Det vil jeg ikke skrive noe om på bloggen min av hensyn til henne. Jeg vil henne ingenting vondt. Jeg sier bare at jeg har blitt veldig såret.

      og jeg er enig med det siste poenget ditt. :)
      takk for kommentaren.

      Slett
  13. Der er jeg faktisk enig, godt kommentert. Og det er synd at jo lengre og meir hjelp nokon får i psykiatrien desto meir avhengig blir dei av å vere sjuk, vere innlagt og ha nokon rundt seg til ei kvar tid. At sjukdommen blir så stor del av personligheita at ein ikkje klarar å finne det gutset som skal til for å klare seg meir åleine og utan innleggelse kvar gong livet buttar imot. Men det er jo veldig forståelig for lite er så ubekvemt som redsla for å vere åleine. Eg trur heller ikkje det å skrive blogg om så mykje sjukdom er konstruktivt- ein blir jo berre påminnet kva som var før, kor mykje oppfølging ein hadde før og må få bekreftelse på kor sjuk ein har vore. Og kanskje framleis føler at ein er. Sjølvsagt blir mange inkl meg sjølv fasinert sv å lese, men spørsmålet er jo om det er bra å skrive så mykje om d? For eins eigen del. Eg trur heller ikkje så mange treng så tett oppfølging utan at dei vil det sjøl- folk med dei tyngste diagnosane ein kan få klarar seg jo meir utanfor psykiatrien enn innafor, men dei har kanskje ikkje et behov for å bevise at dei er sjuke- og det viktigaste blir å bevise at ein klarar seg sjølv. Men for nesten alle er overgangen frå sjukehus/institusjon til heime utruleg tøff, så deg er jo forståelig på eit vis og.

    SvarSlett

gode ord dør sist