lørdag 3. mars 2012

fra sykt til friskt= flott fargerik dag


" Du kan forandre den veien du går på i livet, fra mørk til lys eller fra negativ til positiv. hver eneste gang du fokuserer på det positive, fører du mer lys inn i livet, og du vet at lyset fjerner alt mørke. takknemlighet, kjærlighet, vennlige tanker, ord og handlinger bringer med seg lys og jager bort mørket." - the secret

Jeg stod opp i morges, gjorde ting som jeg pleier. holdte ut angsten for mat i magen, måtte gjennomgå tvangen, åh lei av dette... Men jeg visste at også i dag skulle jeg få friskt innputt i dagen min. Mamma og stefaren min skulle nemlig komme på besøk. besøk må enda planlegges, slik som dagen min. Jeg er avhengig av å ha kontroll enda. dagene går litt i samme rituner hver dag. Men etter at jeg har fått lov til å dra ut med nærmeste familie og pårørende, har jeg blitt litt utfordret gitt. Jeg må erstatte de trygge tvangshandlingene med friske handlinger og opplevelser. Det er jo kjempeherlig når jeg først er ute, men det er vanskelig med endringer. Det er vanskelig, men selvfølgelig også kjempe positivt for meg, og jeg elsker det. jeg elsker å være ute i det friske. Men så er det disse tankene, denne tvangen som jeg må unngå, slippe, for å slippe til og inn det friske. Det er utfordrende. men som sagt dog gull verdt for meg.

Jeg hadde planlagt dagen min slik at mamma og stefaren min skulle komme etter "det verste måltidet"/fem-måltidet. Etter det må jeg være i aktivitet. Men så ringte mamma å sa at de kom etter to-måltidet istede.
HJELP! KRASJ! jeg har i hovedsak 2x15 min utgang, men når familien kommer på besøk og tar meg med ut, faller de 15- minutterne mine bort. Jeg er ganske avhengig av de turene for å takle angsten.

I dag måtte jeg altså utfordre angsten og tvangen, og dra ut etter to- måltidet istede for fem-måltidet som planlagt. Det betydde null aktivitet etter fem-måltidet. PANIKK!

Men så tenkte jeg på gevinsten, og på ordene som sto i "the secret-boka" mi i dag. Jeg tolket det som at jeg kan bruke det friske til å fylle meg, og være takknemlig for det, istede for å fokusere på det syke. Man kan forandre den veien jeg går på fra mørk til lys, fra negativ til positiv- og da vil jeg også si fra syk til frisk, og la det fylle dagen min.

Jeg fortalte mamma om tankene mine, angsten min, og vi ble enige om at vi måtte få denne lufteturen til å bli verdt det, slik at jeg kunne fokusere på det resten av kvelden.

Det ble verdt det. Vi kjørte til sentrum i Trondheim, kikket i butikker, shoppet litt. Butikkene oser vår, og det var så herlig å se. jeg synes det er så spennende å se på alle de forskjellige menneskene, å tenke og undre på hvordan livet deres er. Jeg ser på hvor utrolig mange forskjellige mennesker det finnes, og at alle er forskjellige og unike på sin måte.
butikkene var fulle av farger, og jeg fant ut at jeg måtte fylle meg selv litt med farger og. så det ble en del innkjøp. Men gull verdt, for Frida elsker og trenger farger. punktum.
clasy glases, og orange topp! fornøyd pike
 hoj, se på den oppblåste magen. ja, her er vi inne på disse mageproblemene igjen, men se heller på fargene tenker jeg. 

dagens innkjøp, ergo masse nydelige farger jeg kan pynte meg med hver dag. 

fra mørkt til lyst
fra negativt til positivt
fra sykt til friskt
min vei..

Takk til mamma og stefar for en fantastisk tur, Det ble verdt det.
takk til the secret som hjalp de friske tankene frem.
Takk for en frisk dag.

~Frida~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

gode ord dør sist