onsdag 1. august 2012

svar på spørsmålsrunde


Svar på spørsmålsrunde
-Hva veier du nå? Er vekta di stabil eller går den nedover? Hva spiser du i løpet av en dag? Tror du at det holder med den oppfølginga du har.nå? Angrer du på at du takka nei til behandling?
- jeg vil ikke svare på hva jeg veier, men jeg kan si at jeg veier det samme som ved utskrivelse, så ja, vekten er stabil. Hva jeg spiser iløpet av en dag er veldig forskjellig. Sliter veldig med bulimi, men prøver å få i meg litt utenom også. Jeg får vertfall i meg nok til å holde vekten. Jeg angrer ikke på at jeg skrev meg ut. Denne sommeren har gitt meg den erfaringen jeg trenger til å bli motivert for endring, altså videre behandling. Jeg har fått erfart hvordan det er å leve med spiseforstyrrelsen alene og ha ansvar alene, og jeg kan si med store bokstaver at jeg er veldig motivert for endring og behandling nå. Jeg ønsker ikke at livet mitt skal være som det er nå.

-Hvordan ser dagene dine ut nå som du er hjemme? Når du målene dine bedre enn i behandling? Hvordan reagerer de rundt deg på at du ikke er innlagt? Blir du "overvåket" mtp måltider? Er bulimien et problem nå?
-vel, jeg har ikke så mye innhold i dagene mine. Jeg er veldig sliten etter åtte år med behanding, så jeg sover veldig mye, ellers prøver jeg å være litt med familie og venner. Så har jeg jo en del problemer med bulimi som tar mye av tiden.
-Jeg har lært mye mens jeg har vært hjemme. Jeg har heller ikke skadet meg selv på noen måte, så det er jo et bra mål jeg har klart.
-i starten var alle litt sjokkerte og selvfølgelig livredde når de fikk vite at jeg skulle flytte for meg selv og ha ansvar for meg selv. Men som jeg ser, ser også de rundt meg at det kanskje er dette jeg nettopp trenger for å ta videre behandling.
- jeg blir på ingen måte overvåket iforhold til mat. Jeg har alt ansvar selv for det.
- ja, bulimi er noe av det jeg sliter med i størst grad nå.
-
How has your weighed changed since you've gone home? Is it going up or down? What do you enjoy in life? Do you think you'll go back to the hospital any time soon? What is your biggest wish in general? Can you show us some recent pictures of yourself? You haven't posted any pictures in a while.. :( How does your eating disorder affect your everyday life? If you could tell your 10-year-old-self something, what would you tell her? Sending you some love from Germany. 
-       vet du oversetter til norsk, så jeg svarer på norsk også. Vekten har gått litt opp og ned, men veier ca det samme som da jeg ble utskrevet.
-       Det som holder meg i live er kjæresten min, familien min, venner og planer for fremtiden.
-       Jeg har allerede begynt innsøking til videre behandling.
-       Mitt største ønske er å bli frisk og leve slik jeg drømmer om.
-       Cameraet mitt er dessverre ødelagt, det er derfor jeg ikke har lagt ut noen bilder i det siste.
-       Spiseforstyrrelsen ødelegger livet mitt, og det er det som gir meg motivasjon til å ta videre behandling nå.
-       Skjønte ikke helt det siste spørsmålet.
Når du ikke har noe som helst matlys, hva spiser du da? 
-       Vel, som både anorektiker og bulimiker har jeg vel egentlig alltid matlyst. Og er jeg anorektisk handler det mer om å unngå å spise, så spørsmålet er litt vanskelig å svare på.
-Hvilket forhold har du til bloggen din nå? Er du like interessert og engasjert, eller føler du litt avstand til den? Kan du fremdeles identifisere deg med den?
- bloggen har for meg vært dagbok, terapi, oppdateringer til folk osv. Den betyr mye for meg. Jeg har tidligere hatt mye å gi og skrive, men i det siste har jeg tatt litt avstand fra bloggen for å hvile, ikke ha så mye fokus på den ”syke frida” osv. Men når jeg skal inn i behandling igjen, kommer jeg nok til å bruke bloggen mer.
-Har du energi og overskudd til å nyte sommeren?
- jeg prøver så godt jeg kan, men noen ganger må jeg rett og slett tvinge meg selv UT og gjøre friske ting. Men som sagt, det er ikke alltid lett.
-Hva tror du skal til for å finne motivasjon for å starte med behandling? Er vekten stabil,går du opp eller ned? Har du noen andre å prate med enn fastlegen,en gang pr.uke? Har du noen form for oppfølging under måltider? Hva får du til å spise/drikke i løpet av en dag? Kommer du til å oppdatere bloggen oftere?(ønsker bare å høre hvordan du har det) Kan du legge ut noen bilder av leiligheten din? Hva er det største problemet pr.i dag? Hva er det mest positive? 
- jeg tror jeg gjør akkurat det rette for å finne motivasjonen jeg trenger for videre behandling. Det å kjenne mine begrensninger til livet pga spiseforstyrrelsen gjør veldig mye med meg.
- som jeg skrev tidligere er vekten stabil
- jeg har folk jeg kan prate med hvis behov.
- jeg har ansvar for mat å slikt selv.
- som sagt er det forskjellig hva jeg får i meg hver dag. Noen dager er jeg veldig bulimisk, mens andre spiser jeg litt og ofte.
- bloggen er som sagt terapi for meg. En slags ventil. Nå bruker jeg en del andre ventiler som ikke er friske, men når jeg skal i behandling kommer jeg nok til å blogge mer.
- det største problemet er nok bulimien.
- Det mest positive er erfaringen og den modningsprossessen jeg går gjennom nå, som får meg til å ville ha en endring i livet mitt.
-Hva i fortiden din er det som har skapt størst problemer for deg? Har du spesifikke minner om evnt. traumer?
- jeg opplevde mye uheldige ting som et barn aldri skulle blitt utsatt for. Jeg har nok skrevet en del om det tidligere. Men jeg har en del traumer som preger meg veldig den dag i dag.
--Hvor høy er du? -Dersom du skulle si en ting som er livsviktig for deg idag, hva ville det vert?
Jeg er 167 cm.
- familie, kjæreste, venner og drømmer.
- Har du kontakt med venner? Hva hjelper på en tøff dag? Har du noen hobbyer utenom sangen? Synger du noe nå? Har du prøvd andre former for terapi? Eks hypnose etc... Tror du du skal tilbake til levanger noen gang? Hva er best av levanger og østmarkA?
- ja, jeg har fantastiske venner!
- en tøff dag hjelper det å snakke med min kjære om at livet skal bli bedre.
- hmm… hobbyer? Vel, jeg er egentlig ganske kreativ av meg da. Liker å male og slikt.
- jeg har vel prøvd det meste.
- i mitt tilfelle er nok østmarka best, fordi der behandler de annen problematikk jeg sliter meg også. Bla angst og ocd.
-Siden alle spør om sykdomsrelaterte ting tenkte jeg å sende deg noen spørsmål som er relatert til noe helt annet -Hva er favorittfargen din? -Hvordan type musikk liker du? -Ser du mye filmer / serier, og hva er favorittene dine?
-Grønn og orange
- jeg liker alt mulig…vamp, marion raven, RHCP, eva cassidy.. hoj, veldig mye forskjellig.
- favorittene er alle krimseriene(CSI osv) og Greys ofc, house, privat practice
Hvordan går det med forholdet ditt med Lars oppi alt dette? Hva gjør dere for å bevare kjærligheten?
- det er selvsagt tøft for han. Men han er sterk som fjell og nekter å gi opp. Vi drømmer oss bort i hvor fantastisk vi skal få det når jeg blir frisk.

-Kommer ikke på noen mange spørsmål, men hvorfor heter bloggen din leaamalie.blogspot.no?
- jeg var først anonym blogger og brukte navnet lea. Jeg har bare ikke fått endret enda.

Takk for alle spørsmål! Håper dere ble fornøydeJ

~Frida~

2 kommentarer:

  1. Skal du ikke svare på alle spørsmålene?

    SvarSlett
  2. Er det bestemt når du skal i behandling igjen? Blir det å fortsette på østmarka?
    Hold på drømmene dine, jeg heier på deg!

    SvarSlett

gode ord dør sist