onsdag 9. januar 2013

en frisk fridadag

jeg fikk i oppgave av behandleren min å beskrive hvordan en frisk dag for meg ville være. Jeg skal forestille hvordan det ville være for meg. Så kan jeg bruke det som motivasjon.

EN FRISK FRIDA-DAG
klokken ringer! klokken er seks om morgenen. Jeg smiler og kysser min kjære og er takknemlig for enda en ny dag. Jeg tenker at dagen er en gave med mange små verdigfulle ting jeg kan glede meg over. Jeg undres over hva denne dagen vil bringe. Det er helt uvisst, og jeg bare gleder meg til det. Lenge ligger jeg og koser med min kjære Lars før jeg omsider står opp.
Jeg tar meg en god morgendusj før jeg begynner å stelle meg for dagen. Så pynter jeg meg. Kanskje har jeg på meg skjørt. Fargerik er jeg vertfall. Radioen står på full vreng mens min kjære står på kjøkkenet og lager deilig frokost til oss. så synger vi litt med også. Vi setter oss ved kjøkkenbordet, leser avisen og koser oss med en sunn og god frokost.
Når klokka nærmer seg sju er det på tide å dra på jobb. Lars er lege og jeg sykepleier. Vi kysser hverandre og ønsker hverandre en fin dag. Vi bor på bakklandet i Trondheim, så det er gangavstand til jobb. Når jeg kommer på jobb møter jeg mine kolleger og sprudler meg gjennom arbeidsdagen. Jeg er sykepleier og jobber på barneavdelingen. Jeg får bidra til å hjelpe mange barn. Noen trenger plaster, noen medisiner, noen en god samtale. Jeg har alt jeg trenger for å hjelpe og kjenner at det er mer enn godt nok. Jeg får hjelpe barn til å bli frisk, akkurat som jeg ønsker. hele arbeidsdagen er fyllt med ting jeg vil ha i livet mitt.
etter jobb drar jeg hjem og begynner på middagen. Et sunt og godt måltid. Jeg har energi og overskudd og gleder meg til Lars kommer hjem. Så kommer muskelbunten min hjem og vi spiser middag sammen. Så sitter vi og småprater om arbeidsdagen vår. vi koser oss.Etter middag legger vi oss på sofaen sammen og leker og ler. så sovner vi litt. Når vi våkner er vi klar for resten av dagen. ingen bekymringer. vi drar på trening og trener et par timer. Kroppen er frisk og rask og har masse energi. treningen gir glede og det er godt i kroppen. Etter treningen spiser vi litt igjen. kroppen trenger påfyll, og vi gir det med glede.
Når kvelden kommer drar vi på kino eller noe. Vi fyller tiden vår med friske givende ting og aktiviteter. Vi har ingen begrensninger og har det bra. Når vi legger oss om kvelden er vi takknemlige for alt dagen har bringet. vi kan bare kjenne at kroppen er tung der vi ligger for å lade opp til nok en dag.

Forskjellen på da og nå, er at det er glede i hjertet mitt. Jeg er sterk og frisk. Jeg er fri. Jeg har alt jeg trenger i livet og har det godt, både med meg selv og andre.
Det som er så godt å tenke på nå, er at dette vil bli realitet hvis jeg fortsetter på veien jeg har begynt på nå.
det er en god tanke. jeg vil bli fri. jeg vil få livet.
~Frida~

6 kommentarer:

  1. Dette drømmecenarioet er fantasi.Det er ikke en dans på roser å leve.Selv for den som ikke har vært syk.Dette er fantasi.Det er ikke bare en dans på roser å jobbe,det det ofte er mye smerte,død og angst,det er underbemanning og iblandt så mye å gjøre at du blir ør i hodet.
    Virker som du beskriver deg som et supermenneske som går på duracellbatterier.
    Få føttene ned på jorda.Et samliv er også skjelden slik du beskriver det.
    God fantasi har du,men det hadde jo vært flott om det kunne vært så problemfritt......

    SvarSlett
  2. Ville bare si at en frisk Fridadag kan være slik:) Du får mange slike! Det som er så fint er at når vi får de vanskelige dagene der ting ikke går som vi vil, kan vi leve på de dagene som har vært fantastiske.

    SvarSlett
  3. Det der er hva vi alle drømmer om... Men livet er dessverre ikke slik. Som "anonym" over meg sier: Livet er ingen dans på roser.

    Men ja, det kan jo være noe å strekke seg etter, bare at det å få det så uproblematisk og lett i livet kan man se langt etter...

    SvarSlett
  4. En frisk dag KAN være slik...
    Og det er ikke hver dag hun beskriver, men en ønsket frisk fridadag. Og noen dager kan være og bli sånn...
    Og slike dager kan man leve på når de vanskelige er der =)

    SvarSlett
  5. Alle dager blir nok ikke sånn, men selv om livet ikke BARE er bra, er det ikke BARE vondt heller. Man kan oppleve mye godt, om man har en god innstilling. GOdt å høre du har et mål, Frida.

    SvarSlett
  6. Dette var en GOD dag for Firda. Ikke noen drøm. Men og ha det sånn på en god dag,er akkurat sånn det skal være:) Folk trenger ikke og være krenkende,å gi pekepinne på hvordan livet er. livet har oppturer og nedturer. Men for folk som sliter psykisk er det ekstra utfordrende. Har selv slitt spiseforstyrrelse siden jeg var 13 år. Er nå 27 ,og sliter fortsatt. Er et hellvete! Men jeg har jo gode dager jeg også. Og har opplevd masse fint. til og med blitt mor:) Men spiseforstyrrelsen har fulgt meg hele veien dessverre. Og ha en spiseforstyrrelse er så mye skam,at det går ikke an å sette riktige ord på hvordan det er å leve med det. Stjeler personlighet. og alt eller mye av gleder i hverdagen

    SvarSlett

gode ord dør sist