onsdag 30. november 2016

jeg skal ta deg imot,julen

I dag har vært en bra dag. Endelig en bra dag. Det har gått i ett siden jeg stod opp.
Jeg har pyntet til jul, og gjort leiligheten min kjempekoslig. Det kjenner jeg er viktig.
Det har egentlig alltid vært viktig. å ha det hjemmekoslig. Det har jeg hatt uansett om jeg har vært på isolat i akuttpsykiatrien, eller på DPS eller på akuttpost.

gjett om det har vært nevnt oppgjennom årene. At jeg har drasset inn alt jeg eier omtrent, og pyntet og gjort det hjemmekoselig. Jeg har alltid tenkt at hvis jeg først skal være sperret inne, så kan jeg like så gjøre det beste ut av det. Det har også gjort at jeg har følt meg mer trygg.

Det merker jeg nå også. Det hjelper på trygghetsfølelsen.

Men det merkelige er at det enda ikke har gått opp for meg at jeg er utskrevet, og skal klare meg selv. Jeg forholder meg til det på alle måter, men jeg merker at jeg fortsatt flykter litt fra akkurat det. Det er kanskje derfor det ikke har gått opp for meg også.
Før jeg ble utskrevet så jeg for meg at jeg kom til å få en eller annen reaksjon, den har enda ikke kommet. Det er kanskje ikke så rart, siden jeg er okkupert med å forholde meg til alle utfordringene mine. og hele tiden prøver å avlede meg.

Men sånn innimellom kommer ting til overflaten. ting jeg ikke har kjent før. Det kommer ann på hva det er, men noen ganger er det en god følelse. som i dag. andre ganger er det vondt.

Jeg regner med det kommer en del av det i jula. jula er en vanskelig tid. Men jeg skal ta den imot og ønske den velkommen, fordi jeg vet at jeg brukte å elske jula. Det var min favoritthøytid. Så jeg har pyntet. Det er lys og varme i hjemmet. Kanskje etter hvert kommer det inn til meg og. Jeg håper det. Jeg håper virkelig dette blir en god jul. Jeg skal feire den med hele familien. Jeg har alltid følt med ensom og fortvilt i jula etter jeg ble syk. Men det var fordi det var sykdommen min som feiret.

i år er det min tur til å feire jul.

~Frida~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

gode ord dør sist