onsdag 5. januar 2011

Ventiler!

Jeg skal ikke uttale meg så mye om følelser, for det synes jeg nesten ikke jeg har noe grunnlag til å gjøre. Følelser er vanskelige for meg. Jeg har absolutt ikke kontroll over de, og de vonde følelser er det som regel spiseforstyrrelsen som påtar seg å håndtere. Jeg gleder meg veldig til å kjenne at JEG klarer å håndtere følelsene mine, upåvirket av monsteret inni meg som tror at det har de beste løsningene. Jeg mener, håper og tror at jeg en dag kan gråte, le, smile, kjefte, være sint, hate, elske (osv) fordi kroppen min og hodet mitt føler for å gjøre det.
Det å takle følelser på en måte som ikke er syk, er målet mitt, og det tror jeg vil gi meg en "frisk" kontrollfølelse.
Det er jo kontroll og følelser denne syke greia egentlig handler om. Vertfall for meg.


Inni hodet mitt, ser jeg for meg at mennesker er rundinger (ikke missforstå). Alle rundinger har følelser som må ut. Derfor er det masse ventiler i rundingene som følelsene kan slippes ut. Disse ventilene er alle mulige måter følelsene kommer ut på. Det er mange forskjellige ventiler som benyttes i disse dager og i denne verdenen, Og det er fordi det er så mange forskjellige mennesker. Dessverre er det mange ventiler som ikke er "friske" og sunne ventiler. Ventiler som eks dop, overspising, sulting, overtrening, alkohol osv. Disse rundingene med de usunne ventilene har det vondt og føler seg som regel fanget og avhengig.
MEN, det som er bra med ventiler, er at de kan endres, eller man kan tette igjen de usunne ventilene, og finne nye. Det finnes også rundinger som har kompetanse på dette med å tette igjen usunne ventiler og skvise ut nye  sunne ventiler. HELDIGVIS!
Det er tøffe og vanskelige skritt å gå, men tenk på en hverdag der følelsene siler ut sunne ventiler, slik at man kan føle seg fri.

Jeg kan skal finne nye ventiler! Det er det som er nøkkelen på dette evige puslespillet.



Hva med deg? Hvilke ventiler har du?


~Lea Amalie~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

gode ord dør sist