lørdag 10. september 2011

anorektisk identitet

Jeg tenkte å ta opp et tema. Ikke hva som helst, men om blogging. Hva bloggen gjør for meg, og det i både positivt og negativt forstand. Det positive er at det hjelper meg veldig å skrive og formulere følelser og tanker gjennom ord, og samtidig få støtte, hjelp og positivt fokus, motivasjon og forståelse fra dere.

Det som blir dumt når jeg hele tiden blogger og skriver om hvordan jeg har det og hvordan spiseforstyrrelsen herjer med meg, forsterker jeg de følelsene ekstra mye. Man skaper seg en slags spiseforstyrret identitet, hvor det er lite fokus på mine friske egenskaper, ressurser og personlighet.
Dermed forsinker jeg mitt ønske om å finne meg selv, når jeg hele tiden bruker en anorektisk identitet.
Derfor kommer jeg til å prøve å få inn litt mer om meg selv som persom inn i bloggen også fremover.
flere som har tenkt på dette?
~Frida~

7 kommentarer:

  1. Fin tankegang, Frida. Gleder meg til å lese om Frida som person:)

    SvarSlett
  2. Helt enig med deg, Frida. En blogg er vel og bra for å skrive om tanker og det som fører med sykdommen, men å skrive friske tanker i tillegg vil nok gjøre deg godt :) det tror iallefall jeg.

    fokuser på måleet som får deg fram, ikke det som holder deg tilbake <3

    SvarSlett
  3. Kjære Frida. Tenker på deg og håper det går bedre. Du har det så utrolig tøft. Det er riktig av deg å fokusere mer på de andre sidene av deg enn bare sykdommen. Utrolig kjekt når du tar bilder og viser det vakre du ser, koselig med små hverdagsglimt fra en dag du har opplevd noe fint, vakre små ord når livet smiler til deg. Håper du framover for oppleve mange slike øyeblikk og at du vil dele noen av disse med oss dersom du ønsker det. Det er leit at du har fått epilepsi. Trygghet kan skapes ved å tilegne seg kunnskap og erfaring. Ofte kan anfall kontrolleres ved forebygging og medisin. Ta vare på deg selv. Selv når du sover passer de gode tanker på deg. Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  4. Jeg syntes det høres veldig lurt ut. Viser at du er på rett vei nå. Det er kjekt å lese om andre ting enn anorexien og jeg vet at du har mange andre og friske dele av livet ditt. Det har du også vist, selv om det har vært mye spiseforstyrret innleggende dine.

    Jeg vet også hvor vaskelig det er å fokusere på det friske når man er midt oppi noe som er veldig vanskelig. Min blogg blir også mye spiseforstyrrelse fokus for tiden, og det er forsi det preger mye av livet mitt akkurat nå. Men jeg er bevisst på det og forsøker å komme meg andre friske ting også.

    Uansett, det jeg ville si er at det blir kjekt å lese om dine andre sider!!! Det tror jeg alle andre også mener.

    SvarSlett
  5. den tanken har ofte streifet meg også, og jeg er helt enig med deg i det positive med å blogge, men også det negative. Jeg synes det er flott at du får utløp av tankene dine, og jeg må også si at selv om det dukker opp en sf-frida i innleggene til tider, så synes jeg du er veldig flink til å prøve å tenke framover, å tenke friskt og motsi de syke tankene i tekstene dine.

    Men jeg tror mange lesere også blir glade for å bli kjent med noen av de virkelige frida egenskapene også :) for de tror jeg du har mange av!

    klem til deg <3

    SvarSlett
  6. Fin tanke det der ja. Har tenkt på det selv også, men så er det ikke så lett når man føler at endel av identiteten er blitt formet pga av sykdommen. Men absolutt positivt å få fram den frisk delen! :)

    SvarSlett
  7. Kjære deg<3 Jeg er så utrolig enig med deg i disse tankene og har tenkt mye på det i det siste! Det er vanskelig å vite hvem man er eller skal være om en ikke har annet enn den anorektiske identiteten som man husker... Det er skummelt, fører nesten til identitetskrise...Og hva legger man egentlig i ordet frisk? Jeg synes det er skummelt og jeg. Jeg skrev forresten en tekst om dette i går på siden min om du vil lese, men jeg tok mest utgangspunkt i det generelle begrepet. FORSETT Å KJEMPE og ikke la frykten hindre deg i å leve det livet som du fortjener sånn. Stor klem<3

    SvarSlett

gode ord dør sist