onsdag 27. april 2016

Unnvikelsenes kraft

Unnvikelse er et ord vi i bet er godt kjent med. Unnvikelse er det vi mennesker gjør for å flykte fra følelsene våre. Det vi gjør for å skifte fokus bort fra det som skjer i kroppen. Det man gjør for å flykte. Det kan være utrolig mange ting en Unnvikelse kan være. Vanligvis går dette automatisk til slutt fordi det er så innøvd å alltid flykte fra følelser. En Unnvikelse kan være alt fra å sette på seg et smil,fikle med et eller annet med hendene, skifte samtaletema, ikke ha blikkontakt,sitte på en bestemt måte. Eller det kan være mer alvorlige ting som å sulte seg,kaste opp og være fanget i et negativt spisemønster. Det kan være selvskading (det er mange måter å skade seg selv på). Dissosiering. Det vi prøver å lære her i bet er at vi har et valg. Vi kan velge å la være å flykte eller unnvike. Men først må man jo bli klar over hva man gjør i forskjellige situasjoner for å unnvike. Akkurat det er vanskelig fordi det går automatisk. Man er nesten ikke klar over hva man gjør. Det er første skritt. Tenk deg om. Hva gjør du i forskjellige situasjoner for å unngå å kjenne på vanskelige ting? For å finne ut av det må vi jo da ut i det utrygge terrenget å eksponere seg for situasjoner der man vet man unnviker. Så må man legge merke til hva som skjer i kroppen,kjenne følelsene, og deretter tenke over hva man automatisk gjør for å slippe ubehaget. Dette er jo en ganske stor jobb. Derfor deler vi det opp og jobber med litt hver dag. Vi kaller det fokus.hver dag har vi to fokussamtaler der vi finner ut hvaman vil jobbe med. I dag. Så går man igjennom erfaringene på slutten av arbeidsdagen. Dette er noe vi jobber med hver dag hele tiden. I tillegg har vi samtaler der vi skal eksponere oss veldig og jobbe intensivt med følelser. Det er utrolig krevende. Etter en arbeidsdag her på bet kjenner man at man har jobbet. Jeg for min del er helt utslitt. Hvis jeg får mulighet til å legge meg nedpå noen minutter hvis vi har en liten pause,gjør jeg fort det. Sove,hvile,eksponere,erfare,stå i,utforske. Håper dette ikke ble helt uforståelig. ~Frida~

2 kommentarer:

  1. Åh, takk for at du delte dette! Kommer til nytte for andre(meg) også :)

    Silje

    SvarSlett
  2. Veldig forståelig og noe jeg som voksen, 'frisk' dame også kan ha nytte av. Tror vi alle vil ha godt av å stå i ting litt mer. Vi/jeg blir jo aldri ferdig utlært som menneske, og dette med unnvikelse skal jeg kjenne litt på. Takk for god bloggpost! :)

    SvarSlett

gode ord dør sist